RECENSIONER - Get him to the greek

Betyget grundas på en röst.

Get him to the greek

PUBLICERAD 2011-01-25
When the world slips you a Jeffrey, stroke the furry wall.

En mening som sammanfattar Get him to the greek och Aldous Snow rätt så klockrent. En föredetting till rockstjärna som är förälskad i två saker ska förflyttas från London till Los Angeles. Det är dags för en jubileumskonsert som ska rädda både Snows karriär, (minst viktigt) och skivbolaget Pinnacles omsättning. (Mest viktigt).

Som eskort har Sergio (Sean Combs) skickat en av sina starkaste, mest vältränade arbetsmyror. Den musikintresserade fanboyen Aaron Green. De möts för första gången på en balkong med utsikt över The London Eye, ganska suveränt. När Aldous kliver ut på balkongen blir Aaron starstruck direkt och tappar målföret, men han ska väckas å det snabbaste då rockstjärnan inte alls är med på noterna. Han vet inte ens vem det är som står på balkongen och det finns inga planer på att röra sig utanför Englands gränser. Aarons kamp har inletts och här börjar en resa på sjuttiotvå timmar som säkerligen kommer få dig att vikas dubbel i soffan av skratt!

Get him to the greek är ytterligare en film producerad av Judd Apatow som stått bakom Superbad och Knocked up, även den suveräna filmen Pineapple express och en av Adam Sandlers bästa någonsin Funny People. De går allihopa i samma spår, det är ganska grabbigt, humoristiskt och ofta helt skamlösa. Skådespelarna varierar och ofta är det Seth Rogen eller Jonah Hill som sitter längst fram i båten. Den här gången har Russel Brands fått ett större ansvar, han brukar ju vara lite i bakgrunden annars men nu visar han framfötterna och det går för honom riktigt bra.

Rollen passar Brands stil, långhårig och tanig rocker som spelat in lite mysrock med märkligt dåliga och obscena texter för att sen sänka sin egen karriär med totalfloppen African Child som enligt kritikerna varit det sämsta som sett dagens ljus sen Aids. I den här snabbspolade roadtrippen som görs med Aaron (Jonah Hill) hinner det hända fruktansvärt mycket otroligt roliga saker och regissören, skådespelarna och speciellt då Sean Combs levererar varje scen. Resultatet blir att jag gråter av skratt där jag sitter i soffan, möjligen var jag trött efter att arbetat 12 timmar i fabriken innan jag satte mig och tittade men det borde inte räknas in som en svaghet för filmen, den är helt suverän.

Jag räknar Get him to the greek som ett steg i utvecklingen för den här typen av film. En genre som tidigare ägts av Happy Madison, Adam Sandlers produktionsbolag som i inget avseende slagit av på farten, men som inte riktigt hamnar i den här klassen längre.

Filmen i sig är ingenting ovanligt, en resa från punkt A till B som blir till A, C, Z, B istället. Under resan hinner Aaron uppleva alla möjliga saker och Jonah Hill gör verkligen ett underbart jobb som perplex arbetsmyra i myllret av sex, droger och rock’n’roll. Hans förvånade ögon ger ifrån sig precis det man själv nog skulle känna. Samtidigt försöker han hålla kvar sin flickvän i Los Angeles med vilken det har varit lite tumult och filmen spinner vidare på det här, något som skapar en av de mest onaturliga scener i 2010-talets komedigenre. Du kommer vet vilken jag menar när du ser filmen.

En klockren träff som verkligen roade oss i soffan, vi skrattade och skrek av förtjusning när Sean Combs klev in i bild, han gör verkligen en av de roligaste rollerna på länge. Sergio skivbolagsdirektören som är helt utan skrupler och som inte drar sig för en tallrikskastarfight eller öppet visa att han älskar The biggest looser på tv. Tillsammans med allt det här så har Get him to the greek en mängd cameoinhopp. Bland andra P!nk, Lars Ulrich, Pharrell Williams, Mario Lopez, Christina Aguilera, Tom Felton med flera. De flesta obetydliga och väldigt korta men vissa otroligt kvicka och roliga. Håll utkik efter N.E.R.D sångaren Pharrell Williams lilla snack med Sean Combs, ett av de bästa replikutbyten jag sett i amerikansk komedi.

Get him to the Greek rekommenderas till alla förutom de yngsta, det är en riktigt rolig komedi som gör sig förtjänt av uppmärksamheten. Jag har sett filmen på DVD och i extramaterialet på den fanns det även mer roligt att uppmärksamma. Tabbar och tavlor samt kommentarspår med i stort sett alla medverkande. Filmen är rekommenderad från 11 år och upp men det känns lite lågt, mest på grund av drogromantisering och rätt så grova sexuella anspelningar.

-Kärlek i New York (Recension)

Komedi

Svenska mfl