RECENSIONER - The Cove

Betyget grundas på genomsnittet av 3 röster.

The Cove

PUBLICERAD 2011-01-02
Taiji, Japan. En armada med vita fiskebåtar rör sig sakta mot land i en halvcirkel. Tittar man mot centrumet på cirkeln så ser man ett vilt plaskande, vitt skum slår upp i vattnet och stjärtfenorna trängs ovanför ytan. Ett hypnotiskt knackande ljud rör sig mot land i samma hastighet som båtarna, det driver delfinerna som trängs än mer mot ett av naturen designat slakthus. En sista, hemsk viloplats för hundratusentals djur. Skådespelet upprepas varje år när det är säsong.

När djuren nått tillräckligt nära land läggs ett nät ut bakom dem. För att förhindra förluster i fångsten. Efter strandens kant står ett tiotal simdräktsiklädda japaner och väntar på leveransen, de är delfintränare som nu kommer välja ut de finaste ur fångsten. De får leva ett tag till, som uppvisningsdjur i något gigantiskt akvarium, oftast efter att ha exporterats. En levande delfin som har dresserats kan inbringa 150,000 dollar från en miljardindustri som lockar turister från hela världen till hela världen. De delfiner som inte väljs ut för ett fortsatt liv under konstant stress förs in i slakthusets avskilda avdelning. Än så länge är det ingen som sett någon komma ut därifrån levande, förutom fiskarna som för sina vita båtar i ett då rödfärgat hav.

Dokumentärfilmaren Louie Psihoyos har tillsammans med den världsberömde delfintränaren Ric O’Barry (som tränade Flipperdelfinerna) tagit på sig ansvaret att i The Cove dokumentera vad som händer innanför väggarna till den lilla röda viken. Hjälpen från deras personliga nätverk är dem nära eftersom deras avsikter är ädla och för att kunna komma åt att filma ordentligt så behövde de dolda kameror. I form av stenar tillverkas kamerahus av professionella aktörer inom Hollywoods filmbransch, så välgjorda att inte ens den mest paranoida fiskare kan upptäcka dem.

Alla utrustningsberoende formaliteter ordnas efter ett rekognoscerande besök på Taiji, ett besök som kommer chockera alla förutom Ric O’Barry - som vid det här laget har sett det vidriga skådespelet i jakten och är rätt så van med att alltid vara förföljd av antingen fiskare eller poliser. Det är ett farligt uppdrag de har tagit sig an, att avslöja vad som händer med delfinerna i Taiji och varför ingenting görs åt den onödiga och ohumana slakten. Myndigheterna motarbetar teamet, polisen förföljer dem och trots att de försöker tillverka den här filmen med lagliga medel så tycks det omöjligt. Filmarna kommer att bli tvungna att ta problemet i egna händer och planera en närmare thrillerliknande insats för att kunna få det material de vill ha. The Cove är en av de viktigaste dokumentärerna som gjorts för världens marina liv, samtidigt som det är en av de mest nervpirrande filmer jag någonsin sett.

Spänningen är olidlig, resultatet av filmen är vidrigt att bevittna. Hjärteskärande foto som bevisar att de Japanska fiskarna inte ser på de djur de stöter sina spjut i som något levande, det är simmande pengar. Havens ekosystem lider av masslakten av valar och delfiner och Japan står för den mest obscena inställningen till problemet. De hänvisar till att delfiner äter upp för mycket fisk och därför kan ses som skadedjur, de agerar starkt som lobbyister och köper in sig i mindre länder för att få dem att skapa ett intresse för Japans räkning. Ett sjukt mönster uppenbarar sig och det är skrämmande att få all information serverad. The Cove är en film som verkligen behövs, en film som bokstavligen tar problemet över ytan och skapar en världsomspännande förståelse för vad som händer.

Den bästa dokumentären jag sett på många år, jag är direkt bestört efter att ha sett filmen. Därför ger jag mig ut på internet för att se efter, det måste ju vara över nu, filmen måste ha stoppat fiskerinäringen i Taiji och räddat delfinerna. Sorgligt nog så läser jag att så inte är fallet, det är en kamp som är pågående i detta nu och säsongen för delfinjakten i Taiji kommer pågå ytterligare tre månare in i år 2011. Det är en väldigt lång tid om man är en delfin.

Jag kan se The Cove’s enorma påverkan på människor världen över samtidigt som jag nåtts av detta tråkiga och ickeromantiska resultat. Folk mobiliserar sig, de reser till Japan, diskuterar och byter ideer. Pengar skänks till organisationer som försöker stoppa det här och förhoppningsvis så kommer det en ny Ric O’Barry som kan ta över flaggan, det behövs individuella insatser för att förändra världen, byråkrater vänder papper och röstar om förslag som inte gör varken till eller från, politiken har redan misslyckats och det är dags för eldsjälarna att ta över. The Cove skickar ut signalerna, nu gäller det bara för rätt person att se filmen. Alternativt våga ta ett steg framåt.

Som du kanske anat om du läst hela den här recensionen, så är jag mycket positivt inställd till den här filmen, dess budskap och dess kraftfulla genomförande. Den är klockrent producerad med så många beundransvärda människor i fokus att det inte går att ogilla den. Materialet som vi får se är brutalt, groteskt och en riktig magvändare - så för dig som tycker om dokumentärer och på något sätt inte hunnit med att se The Cove kan jag bara säga, det är dags nu. Se den, ta in informationen och rekommendera den till dina vänner.

Dokumentär

Svenska, Norska, Danska

1 tim 22 min.