RECENSIONER - Splice

Betyget grundas på genomsnittet av 2 röster.

Splice

PUBLICERAD 2010-12-28
Forskarna Clive och Elsa har specialiserat sig på att sammanföra olika typer av DNA och skapa nya arter, hybrider. De gör stora framsteg i sitt arbete men när deras arbetsgivare presenterar “Fas 2” av deras arbete blir de inte imponerade. Clive och Elsa (med betoning på Elsa) har andra tankar om vad slutresultatet bör bli.

Utan tillåtelse från deras chefer implementerar de det förbjudna för att skapa en ny hybrid i hemlighet. Mänskligt DNA blandat med DNA från sitt tidigare projekt, bara för att testa. När de sett resultatet, om det ens är möjligt, så ska de göra sig av med fostret och återgå. Men deras nya skapelse växer snabbt. Snabbare än de kunnat förutse och helt sonika en morgon så står Elsa stressad i labbet med handen utsträckt mot något som tagit skydd i ett hörn, utanför står Clive med handen på den röda knappen. Redo att avsluta det som påbörjats. Elsa vill fortsätta, och så blir det. De har skapat en ny art, den verkar intelligent och Elsa vill ta det ett steg till. Clive följer med.

Splice utvecklas från att vara en intressant film i laboratoriemiljö, till ett stressat och högst ovanligt och närmare obscent familjedrama som sällan skådats, efter att en viss rutin infunnit sig till mitten av berättelsn förvandlas den återigen till det närmaste en modern “badfilm” för att sen återigen förändras och gå mot skräckfilmsgenren. Ganska mycket att ta in med andra ord, vill man ta emot det som visas med öppna armar blir filmen mycket bra. Den reserverade åskådaren kommer nog istället att ha en hel del att fundera på…

De två forskarna intar varsin föräldraroll till den nya varelsen och ger henne namnet Dren. (Nerd) I och med att Dren utvecklas så blir hon mer och mer människolik, med tydliga fysiska avvikelser. Dren visar sig kunna tyda kroppsspråk, hon lär sig stava, hon lär sig känna och förstå och förmedlar mycket till sina skapare. Men hand i hand med hennes intelligens går en brutal animalisk instinkt som inte alltid tar hänsyn till vad Elsa och Clive försöker undervisa som det rätta. Dren är både förförisk, äcklig och livsfarlig. Hennes ögon gör att betraktaren glömmer vad denne tittar på. Intensivt.

Dessa tre individer upplever en storm av känslor tillsammans. Det barnlösa paret får någon att rå om, Dren utvecklas och lär sig hur saker och ting fungerar. I hennes evolutionära framsteg finns det dock alltför mycket primitivt för att situationen ska vara hållbar i det långa loppet. Drens framtid är osäker, likaså Clive och Elsa’s. Relationerna töjs i sömmarna och de klara gränser som satts upp överträds både med våld och sex. Splice är inte en film som vill lämna dig i det tillstånd du befann dig i när du tröck på play. Den vill utmana och provocera, på alla plan.

Regissören Vincenzo Natali är rätt så känd för att göra underliga filmer. Det var denne man som gav oss den fantastiska, råa och mentalt störda CUBE en gång i tiden. En av de bästa filmerna jag sett. Att Splice fortsätter på samma snett ritade linje är knappast förvånande om man har den här informationen inför Splice, det hjälper i förståelsen för vad som händer, det är enklare att tänka sig varför vissa saker finns med. Vet man inte om detta så blir Splice förmodligen ett rätt så omsdiskuterat filmval, på grund av en hel del diskutabla scener och den provocerande ton som ligger som en dimma över varje scen.

Dren, Clive och Elsa är ganska långt ifrån den verklighet vi lever i redan från början av filmen, deras arbete kan diskuteras redan innan Dren huruvida det är moraliskt riktigt, när de sen tar steget över en osynlig gräns så visar det sig vara riktigt “ovanliga karaktärer” vi har att göra med. Dren är såklart inte heller normal utan ett resultat av en möjligen manisk tanke som växt sig för stor för att stoppas.

Som film betraktat är inte Splice det bästa jag sett, den saknar rätt så mycket. Adrien Brody och Sarah Polley gör väl ifrån sig, regin är helt ok och trots det absurda som sker är handlingen rätt så “normal”. Jag tycker att Dren växer för snabbt, det saknas vad som kunde varit viktiga ingredienser för att utöka dennes personlighet eller väsen. Tjejen som spelar Dren får verkligen toppbetyg, övertygande och tillräckligt stirrigt men i själva Dren saknas det något som jag helst hade sett utvecklas som sagt. Inte heller är jag nöjd med filmens avslut, som jag skrev innan så handlar det om en övergång lite mer mot skräck och det går alldeles för snabbt här efter en annars rätt så bra balans. Dessa två faktorer drar ner betyget… I övrigt är jag supernöjd över att ha fått se det här, det är (för rätt publik) tillräckligt underligt och utmanande för att bli intressant. Våga testa den du också!

Thriller

Danska Finska Norska Svenska

1 tim 44 min.