RECENSIONER - I rymden finns inga känslor

Betyget grundas på genomsnittet av 4 röster.

I rymden finns inga känslor

PUBLICERAD 2011-01-31
Simon har aspergers syndrom och är därför inte lika vanlig som alla andra. Han tycker om cirklar och att saker händer på specifika tidpunkter, det gör att allt fungerar. Simon dukar, Sam lagar maten och Frida diskar. Tills Frida flyttar ut, då raseras allt.

I rymden finns det inga känslor, det finns inte mycket alls att göra där uppe så vem skulle kunna känna något, annat än eufori då. Vilket är det jag tror Simon känner när han kryper ned i sin rumskeppsutformade tunna för att undvika allt som han just då inte vill kännas vid. Simon har ett speciellt sätt att bete sig och har svårt att läsa av eller uppfatta känslor, kärlek och liknande fenomen är inte lika lätta för honom som det är för dem som inte har Aspergers syndrom.

Sam har inte Aspergers, han är Simons bror och den enda som kan förklara saker så att Simon förstår. Därför har Simon flyttat ut ur sitt barnhem och in hos Sam, som också bor med Frida. Frida tycker till en början att det är en bra idé men hon ändrar sig ganska snart vilket leder till att hon flyttar ut och lämnar Sam bedrövad. Simon ser praktiskt på det som hänt och bestämmer sig för att lösa problemet och via vetenskapliga metoder ska han hitta Sams nya livsvän.

Efter ett långt och snyggt intro där skådespelarna och regissör med mera listas (du vet, texten som rullar när man knäcker första biten choklad från kakan) så slås jag direkt av hur färggrann den här filmen kommer bli. All rekvisita verkar utvald för sin starka färg och det ser riktigt härligt ut, nästan mot det animerade hållet för att ta i lite överdrivet. Väggarna är fyllda med klockor på den snirkliga tapeten och förutom vid utomhus scenerna så tycks I rymden finns inga känslor vara inspirerad av ett konstverk. Det är riktigt stiligt.

Skådespelarna Bill Skarsgård (Simon), Martin Wallström (Sam), Cecilia Forss (Jennifer) och Sofie Hamilton (Frida) fyller ut det tomrum som färgen inte når med lite av det bästa skådespelet jag sett från en svensk film på länge. Det är inte konstigt att den här filmen står i framkant för eventuella Oscarsnonimeringar för i dagens läge finns det inget motstånd. Tillsammans fungerar skådespelet mycket bra, det är empatiskt och trovärdigt. Det faller lite på de scener då det inte är något samspel, manuset verkar inte riktigt fungera naturligt och blir lite Persbrandtmonologiskt. Inget jag hakar upp mig på under titten men i efterhand är det något jag kommer ihåg.

Helhetsintrycket jag får av Andreas Öhmans film är mycket positivt, den håller ett bra tempo, blandar humor med allvar och visar en möjlig vardag som jag aldrig kunnat tänka mig, den hamnar långt över förväntningarna jag hade, som var alldeles för lågt satta och baserade på andras åsikter om hur filmens fodral såg ut... Bill Skarsgård klarar av rollen som Simon galant, tillräckligt naturligt, det är svårt avgöra men jag trodde på honom. Han har den svåraste rollen att spela men övriga gör även de väldigt duktiga porträtteringar, den enda som svackar till är Cecilia Forss som överspelar till en början men skärper sig under filmens gång.

Se I rymden finns inga känslor om du är intresserad av en svensk film med en annorlunda inriktning än sommar och tragik under fyllan vid nån sunkig brygga, det är en intressant film som håller internationella mått, även om Nej-sägarna hävdar annat, det här är bra. För maxad effekt och roligt extramaterial tycker jag en bluray är värd besväret, det är formatet jag sett filmen på.

-Kärlek i New York (Recension)

Action

Svenska