RECENSIONER - Jakten på Bernhard

Betyget grundas på genomsnittet av 3 röster.

Jakten på Bernhard

PUBLICERAD 2011-01-16
En man i Lund som sätter upp lappar möter ung man som länge samlat på nämnda lappar. Det hela utvecklas till en ovanlig vänskap som dokumenteras i David Liljemarks film Jakten på Bernhard.

Ämnet är ovanligt, lika ovanligt som Bernhard. En gammal man som kommunicerar med sin omvärld genom att sätta upp efterlysningar i form av färgglada lappar smockfyllda med text. Vad som efterlyses varierar och kan även vara rena upplysningar också. När inspelningen påbörjats märker David Liljemark, som är mycket fascinerad av dessa fyrkantiga pappersbitar, att det är någonting som inte riktigt står rätt till med lapparnas författare. Tonen har förändrats och de lappar han hittar under en dag handlar i stort sett om samma sak.

Det är dags att reda ut vems handstil det är han har sparat i alla dessa år, även efter att David flyttat från Lund. Resultatet låter inte vänta på sig och lappskribenten visar sig vara en kluven personlighet som står bakom åratals av ofruktbart arbete, han heter Bernhard Redenstedt och är en mystisk samlare i duktigt ”hoarder-omfång”. En 82-årig man som levt ett ensamt liv och nu står inför den största vändningen i sitt liv sedan hans fru dog för drygt 25 år sedan.

Med hjälp av Lukas Moodysson (producent) började David Liljemark spela in, han hade en idé, en kamera och ett intressant ämne. Filmen skulle komma att bli mycket populär och omtalad och har visats på Göteborgs filmfestival, SVT och så på DVD via Folkets bio nu.

Om Bernhard levde ett liv i skymundan så är han nu en snackis i rätt stort omfång, hans personlighet och ideér var inte enligt normen och det är där kryddan ligger i Liljemarks film. Tyvärr är de flesta scener där Bernhard inte figurerar rätt så tråkiga och Liljemarks lite monotona ton i rösten kan vara anledningen. Men så dyker Bernhard upp och det händer saker igen.

David Liljemark är inte en dålig filmare även om han kan framstå som lite trist. Jakten på Bernhard bjuder på både spänning och spontanitet. Det är nog inte så lätt att vrida ur informationen ur Bernhard och som du kommer se i dokumentären så är inte ämnet alltför intresserad av att träffa någon. Med det filmmakaren har att arbeta med så tycker jag att slutresultatet både är intressant och tankeväckande. Genom att göra den här filmen har Liljemark inte bara lyft fram Bernhards liv i rampljuset utan han har även gjort en liten social insats via de handlingar som spelades in live inför kommunens tjänstemän. Den bästa scenen i filmen – när Bernhard får hjälp och David accepteras som en vän.

-Kärlek i New York (Recension)

Dokumentär

Svenska