RECENSIONER - Kärlek i New York

Betyget grundas på genomsnittet av 2 röster.

Kärlek i New York

PUBLICERAD 2011-01-03
En kvinnas fötter ses tassa ut ur ett rum, kläder plockas upp från golvet och i en säng ligger en man och sover. En telefon ringer. Mannen vaknar, klär på sig snabbt medan en annan kvinna talar in ett samtal på telefonsvararen. De ska på fest. Han ska på möte, det är bråttom.

På tunnelbanan får Sam en kort ögonkontakt med en ung pojke som sitter på andra sidan vagnen med sin familj, när de ska kliva av fastnar pojken och blir kvar i folkmyllret. Sam, tar trots att han är stressad och sen till ett viktigt möte hand om det vilsna barnet, han tar med honom till polisstationen men pojken vägrar att gå in. Sam känner att han inte har något annat val än att ta med sin nya vän till mötet. Han ska sälja in sin novell och det är viktigt.

På vägen hem från mötet är den nyvakna mannen vars älskare tassat ut ur rummet tyst och sakta ackompanjerad av en lite kille med grå tröja och en snygg kort afrofrisyr. Rasheen heter pojken och han vill inte återvända till var han kom från. Fosterhemmet han bott i verkar inte så intressant nu när han lyckats hitta en ny, snäll person som verkar angelägen om hans välmående.

Sam å andra sidan, känner sig inte riktigt bekväm i den här nya situationen och hans rådvillhet skulle kunna omskrivas i historieböckerna. Han bestämmer sig i tysthet att inte ta tag i problemet på en gång utan tar med sig Rasheen vart än han ska. Första anhalten blir en fest hos bästa vännen Annie (Malin Åkerlund).

Annie är en kvinna i trettioårsåldern, hon har en sjukdom som gör att hon tappar allt hår och bär därför en färgglad turban på huvudet. Hon har snälla, vackra ögon och letar precis som Sam efter någon att spendera sina dagar med. Hon har även bjudit in Sams kusin till festen, en ambivalent varelse som arbetar i en konstmaterielaffär och för tillfället använder all sin energi åt att bestämma sig vare sig en flytt till Los Angeles skulle fungera eller ej. Tillsammans har de ensamheten och sökandet efter tryggheten i samvaron gemensamt och i “Kärlek i New York” får vi möjligheten att bevittna deras utveckling under ett par veckor.

Josh Radnor gör en duktig regidebut med sin “Happythankyoumoreplease” som i Sverige översatts till det tråkiga och tittaravvisande “Kärlek i New York”. Den är stiligt filmad och håller en naturlig kvalitét i både skådespel och manus. Woody Allen skulle ha gjort den här filmen om det inte var för att Radnor hunnit före, Allen hade förmodligen gjort det bättre.

Josh Radner skriver manus och regisserar samtidigt som han upptar huvudrollen, vilket visar på samma ego och självsäkerhet som Woody Allen besitter. Att sen även referera till en filmskapare som gjort en film om året under en lång tid i manuset (utan att på något sätt låta det vara drivande dialog för filmen) kan inte komma närmare antingen en utmaning eller en hyllning. Woody Allen har legat i ordentligt på det viset sen 1982. Vad Radnor eventuellt försöker bevisa med sin film är att han vill ta över rollen som den romantiska komedins kung, frågan är om han skulle kunna göra det här igen?

Jag är ingen storkonsument av romantiska komedier av en anledning. De är dåliga, till största delen handlar det om Matthew Perry eller någon liknande skådespelare med tillhörande kvinnlig representant. Det är trist, bagatellartat och har inte sällan ett typiskt manus med ett hinder som ska övervinnas för att få en kyss i slutet på historien.

“Kärlek i New York” ligger ett snäpp över den typiska romantiska filmen och blir något slags kommersiellt indieinspirerad. Med ingen direkt inriktning för någon av de inblandade blir det aldrig förutsägbart eller ointressant att titta. De orealistiska beslut som tas lägger till en ytterst svag men närvarande spänning som får mig att fundera hur länge det går att hålla skenet uppe. Den tvungna realismen tar vid efter drygt halva filmen då säcken börjar knytas ihop och allas historier sakta ska avslutas för att mötas på ett eller annat vis såklart.

Det finns ett par svagare partier i Kärlek i New York och dessa handlar till största del om Sams kusin, en kvinna vars pojkvän vill att de flyttar till Los Angeles, hennes historia har inte så mycket med Sam att göra och jag vet inte riktigt varför det läggs så mycket fokus på henne, kanske fungerar Mary Catherines roll som pausmusik i vårt följande av Sams liv. När han tar hand om en ung pojke och raggar up och bjuder in en servitris vid namn Mississippi (Kate Mara) för att leka mamma-pappa-barn tre dagar i hans lägenhet kan det kanske behövas något distraherande för att få ihop minuterna. Det är inte dåligt för filmen men fungerar inte som annat än utfyllnad för en roll som behövs för att kunna filma vissa scener och utveckla Rasheens lilla men ack så blödigt intressanta karaktär.

Förutom det här (och det är en bit av filmen som snabbt glöms) så måste jag säga att detta är en av de bästa romantiska komedierna jag sett. Den är kvick, snygg och har en talangfull skådespelarensemble med vissa överagerande tendenser som tar till vara på det deras roller erbjuder. Kärlek i New York har egentligen bara en riktigt dålig sida och det är namnet filmen fått här i Sverige… det är alldeles för tråkigt.

En liten fråga också.

Varför har Malin Åkerman hår på bilden på fodralet, när det görs en sak av att hon är hårlös i filmen? Konstigt.

Komedi