RECENSIONER - Sea wolf

Ingen läsare har betygsatt denna film ännu - bli först, rösta nedan!

Sea wolf

PUBLICERAD 2010-12-31
Wolf Larsen kontrollerar sin besättning på skeppet ”Ghost” med järnhand genom de mest ogästvänliga vatten. Under en säljaktsresa norrut plockas två vilsna stadsbor upp ur vattnet och den spända stämningen som rått på skeppet förvärras än mer. Samtidigt som himlen svartnar och vågorna reser sig i horisonten.

Sebastian Koch, Stephen Campbell Moore och Neve Campbell spelar de tre huvudrollerna som befinner sig på skeppet Ghost. Koch iklädd sina bästa kaptenskläder som tyrannen Wolf Larsen. En man som inte visar någon pardon och således alienerar sig från sin egen besättning, med grymma metoder, fysiska bestraffningar och nolltolerans på alla nivåer går hans skepp snabbt och effektivt. Riskerna han utsätter sig för är självklara – osämja hos besättningen som ofta leder till myteri.

Myteri är ingenting som Wolf Larsen är rädd för däremot, han tycks välkomna egna initiativ och har inga problem att ha ihjäl dem som bråkar alltför mycket. Blodet rinner dagligen på däcket till Ghost och detta innan en enda säl har sett synen av en harpun.

De två passagerarna som märkligt nog båda blir räddade heter Maud Brewster och Humphrey Van Weyden. Från staden komna och uppdiktade av romanförfattaren Jack London som fått sin bok inspelad på film upprepade gånger ändå sen början på 1900-talet. En populär historia och det är helt förståeligt.

Nervpirrande scener avlöser varandra och jag vandrar från ren beundran till skratt över hur duktigt gjort detta är. Manuset är helt utan fel och de tre huvudrollsinnehavarna plus Tim Roth som spelar Wolf Larsens ännu ondare bror gör filmen till ett märkligt epos över våld och digra förhållanden på ett skepp mitt ute i ingenstans. Jag misstänker att filmen gått ifrån boken en aning och moderniserats, speciellt språkmässigt då det ibland inte låter trovärdigt. I övrigt så har den en touch av det gamla i sig, det härligt något överspelade sättet att bete sig och allt som händer tas till den yttersta punkten innan vi kan gå vidare till nästa scen.

Sea Wolf är en riktigt bra ”sjömansfilm” och för mig som inte riktigt är intresserad av den här typen av film vanligtvis så är det ett riktigt uppvaknande, jag visste inte att det kunde vara såhär intressant. Att nämna speciellt också, vilket är roligt är Neve Campbell, som hittat en roll som passar henne, men tyvärr kommer hon snart återgå till sitt vanliga jobb som Sidney Prescott då Scre4m är på G.

Mike Barker (Regi) som även regisserat Moby Dick (2010) med Ethan Hawke och Donald Sutherland i ett par av rollerna har gjort ett bra jobb precis som Nigel Williams som flyttat Jack Londons bok till filmens värld än en gång. De samarbetar även i Moby Dick och det är den filmen jag nu satt mitt sikte på, det ska bli roligt att se om det håller i sig. Sea Wolf var och är en riktigt bra film att titta på, fungerar ypperligt sent på kvällen såhär i juletid när ungarna gått och lagt sig.

Thriller

Svenska, danska, finska, norska

2 tim 31 min.