RECENSIONER - LA Ink - Säsong 1

Betyget grundas på genomsnittet av 2 röster.

LA Ink - Säsong 1

PUBLICERAD 2010-12-30
Kat Von D lämnade Miami och Ami James för att återvända till Los Angeles. Eftersom de inte kommit överens i programmet så var det dags för ett eget projekt och High Voltage Tattoo startades. Serien LA Ink startades och knuffade undan grabbarna i Miami från rampljuset.

I dagens program finns ingen kvar förutom Kat av dem som var med och startade upp LA ink, studion har fler anställda och förmodligen en högre omsättning idag, trots att det allt annat än går dåligt under inspelningarna av säsong 1. Visst, det är segt för Kat att starta eget företag, hon vill hellre att det ska vara klart på ett par dagar och visar inte direkt några härliga kvaliteér inom ledarskap.

Ett ganska hafsigt ihopsättande av en studio visar sig kunna vara ödesdigert när två talangfulla artister lämnar allt för att flytta till Los Angeles och arbeta med Kat. Deras arbetsplats är inte iordningställd av deras arbetsgivare och direkt skapas en viss misstro hos Kim Saigh och Hannah Aitchison. Medan studions ansikte utåt Pixie Acia och tatueraren Corey Miller tar det lättare på det, dessa fem kommer senare att komma överens i en riktigt snygg lokal med rosa väggar, en skateramp, statyer och såklart en massa färg, motiv och tatuerarpistoler.

De stora, (eller största kanske jag borde skriva) personligheterna i LA Inks första säsong är såklart Kat Von D som älskar uppmärksamheten. Annars är det den piercade och modifierade Pixie som på ett eller annat sätt lyckas sno åt sig kameratid, bland annat ofrivilligt då hon blir tvungen att opereras och hennes arbetskamrater ställer till med auktion för att få in pengar till operationen. Det dyker även upp en hel del kändisar som vill tatuera sig. Frank Lero från My chemical romance, porrstjärnan Jenna Jameson och flera. Inte så många otroligt stora kändisar faktiskt men det var ju som sagt i början av studions historia, som nu växt sig större och lockat till sig kändisar som Jason Mraz, Dave Navarro, Nikki Sixx och The Game, se komplett lista på wikipedia om du är intresserad av att läsa fler namn, det är många som dykt upp på ett sätt eller ett annat.

Kat Von D har uppenbarligen lyckats efter en trevande uppstart som inte riktigt visas som något problematiskt. Klippning, musik och stämningen i programmet visar inte på att problemet som de inblandade ställs inför är alltför allvarliga och det mesta löser sig själv på något vis. Sockersött i läderjackor, en uppvisning i alternativa livsstilar på det mest kommersiella sätt. Precis som i Miami Ink är programmet uppbyggt kring kunderna och lite intervjusegment med tatuerare. Fokus ligger på dem som har ett motiv med en bakgrund, gärna något sorgligt och hjärtskärande för att locka den sentimentale tittaren till tvn varje avsnitt. Snyfthistorierna avlöser varandra och däremellan ligger den sockersöta stämningen kvar i luften.

Å ena sidan är det rätt så tråkigt att se igenom den här första säsongen eftersom det är ett upprepande koncept i varje avsnitt. Å andra sidan så är det rätt så trevligt att titta, kravlöst med många fina tatueringar och enkla problem som alltid blir lösta. (Nästan i alla fall.) Så ett medelbetyg är i all rätt, Discovery Channel har tagit musten ur det mesta när det gäller tatueringsteve, men det här är fortfarande sebart. Till skillnad från ”konkurrenten” Miami Ink, som snabbt alltid zappas förbi.

Dokumentär

Svenska, Danska, Finska, Norska

9 tim