RECENSIONER - Batman Begins

Betyget grundas på genomsnittet av 19 röster.

Batman Begins

PUBLICERAD 2006-03-24
Batman Begins hade inte kunnat ha en mer passande titel. Det är inte enbart för att filmen behandlar Bruce Waynes barndom och hans väg till att bli Batman. Nej, titeln anspelar också träffsäkert på det faktum att Batman börjar nu och aldrig tidigare. De föregående filmerna har blott varit en försmak. Nu börjar allvaret och det kunde knappast ha blivit bättre.

Batman Begins är den bästa superhjältefilmen någonsin. Så enkelt är det. Den lyckas faktiskt med bedriften att peta bort Sam Raimis sjukt bra Spiderman 2 från tronen och av Burtons gamla version finns det ingen saknad. Jag är en av väldigt få som faktiskt inte håller Burtons Batman som något mästerverk. Visst är Keaton och Nicholson bra, scenografin snygg och musiken av Elfman numera klassisk. Men det är svårt att bortse från hur mycket han ändrade och i mitt tycke är den en bra film, men inte mer än så.

Fast nu handlar det om Batman Begins och inte om Burtons alster. I Nolans händer har Batman blivit en skrämmande figur. Precis så som han framställs i serien. Det dröjer visserligen ett tag innan vi får se han i full mundering och fullt så skrämmande, en stor del av filmen ägnas åt hur Bruce Wayne blir Batman (från det att hans föräldrar mördas i samband med ett rån till hans förvandling till nattens riddare). Det intressanta med Batman är att han inte har några superkrafter, hans krafter är blott mänskliga - men tack vare hans brinnande hat mot kriminalitet, så tränar han sig till fullkomlighet. Han lär sig stridstekniker som låter honom klara av 600 man ensam (japp, så säger Liam Neeson under träningen i alla fall) och han lär sig att ta sig fram obemärkt. Vi får också bevittna varför han väljer just fladdermusen som symbol. Det har med rädsla att göra. Faktum är att mycket av det som händer i Batman Begins har med rädsla att göra. Mycket symbolik och intressanta diskussioner om att möta sina rädslor.

Och man kan inte annat än imponeras över den hängivenhet som Batman visar. Han går emot sina rädslor och vänder dem till någonting positivt. Han är mänsklig, men samtidigt inte. Han är klar i huvudet, men samtidigt snudd på psykotisk. Och i Bales version av Bruce Wayne/Batman så är han komplett. De tidigare skådespelarna har blott klarat av att spela en av rollerna. Men Bale klarar av både Bruce Wayne och Batman. Som Batman är han en riktigt skrämmande varelse som med en röst mörkare än natten skrämmer slag på skurkarna. Och som Bruce Wayne är han den playboy som vi lärt känna genom serietidningen.

Det är för övrigt inte bara Bale som briljerar rent skådespelarmässigt. Det finns inte en enda dålig skådespelare i hela filmen. Katie Holmes är förvisso bara med som ögongodis, men hon fyller ju en funktion även hon. Bäst av alla är helt klart Cillian Murphy som står för tidernas mest obehagliga Batmanskurk (om han inte får göra comeback i nästa installation, då blir jag grinig) - och trots att han inte är med i särskilt många minuter, så är det han som lämnar starkast intryck vid sidan av Bales fantastiska prestation. Det är också roligt att se Gary Oldman i en snäll roll för omväxlings skull.

Många har klagat över att Batman Begins är en film som är alldeles för långsam. Det må så vara att tempot stundtals är lite söligt, men det är absolut inget man stör sig på. De lugna tempot gör att man blir ännu mer fascinerad när actionscenerna väl dyker upp. Nolan som tidigare inte sysslat med actionfilm gör ett bra jobb med att förse tittarna med adrenalinkickar. Hans kameraarbete i de mer intensiva scenerna är briljant. Det förekommer mycket närbilder i slagsmålscenerna vilket ger en härlig närvarokänsla. Sen har vi musiken av Hans Zimmer och James Newton Howard. Det är svårt att med ord beskriva den magnfika musiken som förekommer i Batman Begins. Den smälter in perfekt i varje bildkomposition och fastän den inte är lika minnesvärd som Danny Elfmans numera klassiska ledmotiv till Burtons Batman, så är det högklassig musik filmen igenom.

Jag är helt lyrisk över filmen och det har ni säkerligen märkt vid det här laget. Nolan har skapat en actionfilm med filosofiska diskussioner, gripande ögonblick, spektakulära actionscener, fantastiska skådespelarinsatser, makalöst bra repliker (när Bale säger "I´m Batman", så ryser man av välbehag), suverän musik och ett slut som trollbinder en. Jag kommer faktiskt inte på någonting negativt alls och nu har jag sett filmen 4 gånger. Den blir bättre för varje gång - vilket är smått unikt.

-Erik Nilsson Ranta
erik@dvdklippet.nu

Av Erik Nilsson
Fler artiklar av Erik Nilsson
-Scrubs - Säsong 8 (Recension)
-Armageddon (Recension)
-Tombstone (Recension)
-Old Dogs (Recension)
-Toy Story 2 - Specialutgåva (Recension)

Action

Svenska, norska, danska, finska, estniska, lettiska, litauiska, polska, grekiska, engelska

2 tim 14 min

2005

Warner Home Video

Christopher Nolan

Christian Bale, Cillian Murphy, Liam Neeson

2

Dolby Digital 5.1

Widescreen 2.40:1 (anamorfisk)

Trailer, Batman, resan börjar: Manuskoncept, storyns utveckling och rollbesättning, Mental och fysisk träning: Stridstekniker, Gotham City blir till: Produktionsdesign, Manteln och masken: Den nya Batmandräkten, The Tumbler: Den nya Batmobilen, Upptäcksresan: Filminspelning på Island, Batman räddar Gotham City: Tågscenen, Batmans många ansikten: Batman från 80-talet fram till i dag, Konfidentiellt arkiv: Person och vapengalleri, Bildgalleri idéer och design för marknadsföring, DVD Rom PC Weblink till Batman Begins på Internet

Relaterade artiklar och diskussioner

Artiklar
-Första bilden på Batmans skurk